اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۲:۱۶
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۰
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۰۶
طلوع آفتاب ۰۵:۰۷:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۴:۳۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۸:۲۰
«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

اصلاح‌طلبان درگیر حفاظت از عنوان‌های جبهه‌ها/دعوا اصلاح‌طلبان بر سر عنوان "اصلاح‌طلب"/جزئیاتی از دعواهای روزنامه‌های زنجیره‌ای برای انتخابات مجلس

تا همین چند هفته پیش دعوایشان بر سر انتخابات مجلس دهم و نحوه ورود به آن بود. الان مشکلی دیگر نیز به این اختلافات اضافه شده و آن هم صحبت از "جعل" یک نام است.

اصلاح‌طلبان درگیر حفاظت از عنوان‌های جبهه‌ها/دعوا اصلاح‌طلبان بر سر عنوان "اصلاح‌طلب"/جزئیاتی از دعواهای روزنامه‌های زنجیره‌ای برای انتخابات مجلس

به گزارش «سراج24» تا همین چند هفته پیش دعوایشان بر سر انتخابات مجلس دهم و نحوه ورود به آن بود. الان مشکلی دیگر نیز به این اختلافات اضافه شده و آن هم صحبت از "جعل" یک نام است. این حکایت این روزهای اردوگاه اصلاح‌طلبانی است که انتخابات مجلس دهم را مهمترین برنامه خود می‌دانند.

خبرها حکایت از آن دارد که احزاب اصلاح طلب و فعالان این جریان برای محوریت قرار گرفتن درجریان اصلاحات با یکدیگر در جدال هستند و هر یک خود را برتر از دیگری دانسته و حاضر هم نیستند پای میز مذاکره با طیف هم جناح بنشینند

اصلاح طلبان بی شک جزو اولین جریاناتی بودند که در بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز کردند. اهالی این جریان از همان روزهای ابتدایی پس از انتخابات ریاست جمهوری و در شرایطی که بیش از 30 ماه تا انتخابات مجلس فرصت باقی بود، جلسات انتخاباتی خود را برپا کرده و حتی فعالیت در سایر استان ها را نیز آغاز کردند.

در شرایطی  که حدود یک سال و اندی دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت باقی مانده است به نظر می رسد جریان و احزاب  اصلاح طلب عزم خود را جزم کرده اند تا حداکثر کرسی های مجلس را از آن خود کنند  تا شاید بتوانند بعد از مدت ها مجددا پای خود را به عرصه سیاسی کشور باز کنند و مجلس اصلاح طلبان تشکیل دهند. اما نکته جالب توجه در خصوص فعالیت های اصلاح طلبان، چند پاره شدن آنهاست، طوری که این روزها محمد رضا عارف، ناطق، یاران خاتمی، حزب ندا، حزب فراگیر، جوانان خط امام، احزاب منحله و حتی اصلاح طلبان دولتی نیز به طور جداگانه مشغول فعالیت هستند.

 روزنامه اعتماد که به نوعی تریبون حزب اعتماد ملی به شمار می‌رود، به نوعی از عارف حمایت می‌کند که احتمال حمایت حزب اعتماد ملی از وی در انتخابات را بسیار عادی جلوه می دهد؛ اما محمد رضا عارف با اصلاح طلبان وارد چالش های جدی شده و حتی کار به جایی رسیده که لیبرال ها حملات تند وتیزی را به معاون اول دولت اصلاحات داشته اند. مسئله ای که باعث شده عارف و اصلاح طلبان با چالشی بزرگ برای همکاری در راستای انتخابات مجلس مواجه شوند.

در همین راستا غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران در سرمقاله هفته نامه صدا از استراتژی برای انتخابات مجلس رونمایی کرد که عارف در آن هیچ جایگاهی ندارد!

کرباسچی که  پیش از این گفته بود «احزاب اصلاح طلب از روش های سیاسی معقول و فعال تر برای انتخابات مجلس استفاده می کنند و بعید نیست با توجه به سابقه ناطق نوری و مجموعه گرایش اصلاح طلبان، اجماع بر روی ناطق صورت بگیرد» در این مقاله اظهار داشت :اصلاح طلبان و نیروهای معتدل سیاسی با راهبرد اجماع محور “هاشمی ، ناطق، خاتمی و روحانی ” را پی گیری و تقویت خواهند کرد.

 از طرف دیگر تشکل ندا یعنی تشکیلات جدید اصلاح طلبان که به تعبیر خودشان "نسل دوم اصلاح‌طلبان ایران"  نامگذاری شده است  و به تازگی از راهروهای وزارت کشور مجوز خود را اخذ کرده است و به نظر می رسد برای خود برنامه جداگانه ای در عرصه انتخاب دارد! در حالی که ندا هنوز ابعاد خود را به درستی مشخص نکرده و صرفا با دو مشخصه “نسل دوم اصلاح طلبان” و “صادق خرازی" شناخته می شود خبر ها حکایت از آن دارد که این تشکیلات در مجلس دهم مجلس شورای اسلامی لیست جداگانه ای ارائه خواهد کرد.

 با وجودی که جریان اصلاحات خیلی زود در عرصه انتخابات گام برداشته است و این امر به نوبه خود آسیب هایی را برای کشور درپی خواهد داشت اما از هم گسستگی و شکاف عمیق بین فعالین و تئوریسین های این جریان به وضوح قابل مشاهده است و به عبارتی احزاب اصلاح طلب برای محوریت قرار گرفتن جریان اصلاحات با یکدیگر در جدال هستند و هر یک خود را برتر از دیگری دانسته و حاضر هم نیستند پای میز مذاکره با طیف هم جناح بنشینند.

 اما عمق این انشقاق تا جایی پیش رفته است که بزرگان این جریان نیز کنار گذاشته شده‌اند. اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات مجلس دهم، شورایی مشورتی با محوریت محمدخاتمی تشکیل دادند و اعضای شورای مشورتی در حال بررسی برای ورود به انتخابات هستند اما شاخه‌های مختلف جریان اصلاحات بدون توجه به شورای مشورتی محمد خاتمی استراتژی‌های خود برای ورود به انتخابات مجلس دهم را تدوین کرده‌اند. این را احمد حکیمی‌پور گفته بود: « طرح ائتلاف ملی اصلاح‌طلبان در سه سطح مطرح است. این طرح توسط حزب مردمسالاری تدوین شده و در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات توسط سایر احزاب مورد بررسی قرار گرفت و با انجام اصلاحاتی تصویب شده و در همایش ملی اصلاحات به بحث گذاشته خواهد شد».

دعوای اصلاح‌طلبان بر سر نامگذاری جبهه‌های اصلاحات/

به گزارش «سراج24»، جدای از این انشقاق عمیق، اکنون داستان نامگذاری جبهه‌های اصلاح‌طلب نیز درگیری جدید این جریان شده است. محمدجواد حق‌شناس در این باره می‌گوید «ماجرا از اینجا آغاز شد که آقای کواکبیان رئیس جبهه اصلاح طلبان همزمان عضویت در 2 جبهه اصلاح طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را به‌عهده داشت و قواعد شورای هماهنگی اجازه نمی‌داد که یک نفر همزمان عضویت 2 جبهه را به‌عهده داشته باشد. در اوایل تابستان آقای کواکبیان از جبهه اصلاح طلبان ایران انصراف داد و ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را به‌عهده گرفت. از آن زمان به بعد بحثی درون جبهه اصلاح طلبان آغاز شد مبنی بر اینکه بعد از خروج آقای کواکبیان وضعیت فعالیت‌های سیاسی درون جبهه اصلاح طلبان را با هماهنگی بیشتر پیش ببریم. به‌دلیل اینکه در آن زمان آقای کواکبیان نامزد ریاست جمهوری بود، اعضای جبهه از تعیین عنوان "ریاست دوره‌ای جبهه اصلاح طلبان" صرف نظر کردند تا به موقعیت وی لطمه‌ای نخورد. پس از انصراف آقای کواکبیان از شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان و انتقال به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باید در جبهه تصمیم جدی می‌گرفتیم؛ این تصمیم به این شکل بود که اعضا مجدداً براساس اساسنامه قبلی انتخابات برگزار می‌کردند تا رئیس جدید جبهه انتخاب می‌شد و اگر لازم بود رئیس از میان هیئت رئیسه انتخاب می‌شد یا اینکه اساسنامه جدیدی تنظیم می‌شد که براساس آن، امکان انتخاب هیئت مدیره و خط‌مشی جدید جبهه اصلاح طلبان ایران پیگیری می‌شد. رئیس جدید جبهه اصلاح طلبان در چارچوبی که عنوان کردم، انتخاب نشد و ما شاهد فرآیندی بودیم که مجموعه‌ای از دوستان جبهه اصلاح طلبان براساس روال گذشته هیئت رئیسه‌ای را انتخاب کردند و در آن مقطع اعلام شد که فرضاً بنده رئیس مجموعه هستم و تعدادی از دوستان آن مجموعه با فرآیندی بحث انتخاب آقای فایضی را به‌عنوان رئیس جدید جبهه اصلاح طلبان ایران مطرح کردند؛ ولی این موضوع با تغییر اساسنامه انجام شد؛ البته تغییر اساسنامه جدید در جلسات عمومی شورا مطرح نشده بود. نهایتاً ما جلسات بعدی را با حضور اعضای هیئت رئیسه جدید برگزار کردیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که با حضور اعضای اولیه (4 نفر) در مورد اساسنامه صحبت کنیم تا اساسنامه جدید با چارچوب خود شکل بگیرد و براساس آن انتخاب هیئت رئیسه انجام شود.»

پس از این وقایع بود که برخی از اصلاح طلبان به دنبال ثبت عنوان "جبهه اصلاح‌طلبان" رفت و در نهایت در آذرماه سال جاری، این نام را در کمیسیون ماده10 احزاب به ثبت رسانید.

اما این مساله بدین جا ختم نشد و  علی فایضی رئیس جبهه اصلاح طلبان در گفت‌وگو با تسنیم به این مساله واکنش نشان داد و گفت: جبهه اصلاح طلبان به قوت خود باقی است و بنده رئیس و مجید محتشمی سخنگوی جبهه است.

وی با بیان اینکه دو سه نفر بودند که در گذشته ادعای ریاست جبهه اصلاح طلبان را داشتند، ادامه داد: اگر تصور کنیم که کسی بخواهد داخل خانه‌ای شود، باید از در آن وارد شود، نه از دیوار. حکایت این افراد نیز این است که آنها خواستند از دیوار داخل جبهه شوند.

رئیس جبهه اصلاح طلبان افزود: حتی کمیسیون ماده 10 احزاب صلاحیت برخی از این افراد را تأیید نکرده است و یکی 2 نفر از آنها از کمیسیون ماده 10 احزاب پروانه نگرفته‌اند. اگر کسی بخواهد پروانه فعالیت بگیرد، باید بر روی اساسنامه و مرامنامه آنها در کمیسیون ماده 10 احزاب مدت‌ها بحث و بررسی صورت گیرد و بعد از تأیید نام دوباره اساسنامه بررسی شود و در نهایت 2 سال طول می‌کشد که به کسی پروانه فعالیت داده شود. ضمن اینکه وزیر کشور نیز باید مجوز را امضا کرده و در ثبت شرکت‌ها، ثبت شود.

فایضی گفت: برخی از این افراد رسمیت نداشتند و تأیید نشده‌اند و خود را به آب و آتش زدند تا داخل جبهه وارد شوند. لذا اعضای جبهه اصلاح طلبان از بنده درخواست کردند به آنها فرصت دهیم و ما نیز گفتیم اگر اعضای جبهه، به حضور و فعالیت این افراد در جبهه اصلاح طلبان رأی دهند، اشکالی ندارد.

وی افزود: زمانی که این افراد از حضور و فعالیت در جبهه اصلاح طلبان ناامید شدند، قصد داشتند در خارج جبهه ما را تابع خود کنند ولی ما زیر بار این مسئله نرفتیم.

رئیس جبهه اصلاح طلبان با تأکید براینکه جبهه اصلاح طلبان به قوت خود باقی است، گفت: ما مشکلی از درون نداریم؛ این افراد خارج از جبهه بودند و هیچ کدام داخل جبهه نبودند. در جبهه اصلاح طلبان 18 گروه عضو بوده و هستند و هیچ مشکلی با هم نداریم.

فایضی ادامه داد: ما امروز در محکومیت این موضوع جلسه فوق‌العاده تشکیل داده و بیانیه خواهیم داد. چراکه این اقدام جعل عنوان است و جعل عنوان مجازات دارد؛ همچنین ما این موضوع را از طریق کمیسیون ماده 10 احزاب پیگیری می‌کنیم. 18 گروه زیر منشور ما را امضا کرده و چارچوب‌ها را رعایت می‌کنند. این افراد در درون جبهه اصلاح طلبان نبودند که برای ما تصمیم بگیرند.

وی ضمن محکومیت جعل عنوان جبهه اصلاح طلبان تصریح کرد: ما این حرکت آنها را محکوم کرده و مصداق جعل عنوان جبهه اصلاح طلبان قلمداد می‌کنیم و موضوع را از طریق کمیسیون ماده 10 احزاب دنبال می‌کنیم.

این اظهارات نیز البته بی جواب نماند و جمشید ایرانی رئیس کمیته سیاسی جبهه اصلاح طلبان در واکنش به اظهارات علی فایضی مبنی بر اینکه جعل عنوان "جبهه اصلاح طلبان" را از طریق کمیسیون ماده 10 پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: ما در ابتدا 18 گروه سیاسی بودیم که 2 گروه اضافه شده و 20 گروه شدیم.

وی ادامه داد: در زمان‌های گذشته مصطفی کواکبیان از جبهه اصلاح طلبان جدا شد و به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیوست و مجید محتشمی، علی فایضی و شریف براساس سهم‌خواهی که مطرح کردند، اعلام کردند که تابع تغییرات جبهه نیستند.در جلسه‌ای که میان کواکبیان و حق شناس برگزار شد، کواکبیان گفت که تنها می‌تواند در یک مجموعه اصلاحات حضور داشته باشد لذا با توجه به اینکه حق شناس نایب رئیس جبهه بود، ریاست به محمد جواد حق شناس رسید.

دبیرکل حزب فرزندان ایران گفت: در جلسه‌ای که با اکثریت اعضای جبهه اصلاح طلبان برگزار شد، قرار شد مطابق آیین نامه هر 4 ماه یک بار انتخابات ادواری جبهه اصلاح طلبان برگزار شود و اعضای هیئت رئیسه مشخص شوند و با توجه به اینکه کمیسیون ماده 10 احزاب اعلام کرد که جبهه‌ها را ساماندهی می‌کند، اعضای جبهه اصلاح طلبان با لیست 16 نفری درخواست ثبت خود را به کمیسیون ماده 10 احزاب تحت عنوان جبهه اصلاح طلبان ارسال کردند و این مجموعه شورای مشورتی در مجموعه‌های اصلاح طلب اعلام حضور کرد.

جمشیدی افزود: با این نگاه که جبهه اصلاح طلبان مطابق این اعضای مؤسس ثبت خود را اعلام می‌کند، ما در کمیسیون ماده 10 احزاب درخواست خود را ثبت کردیم و بر همین اساس جلسه جبهه اصلاح طلبان برگزار شد و محمدجواد حق‌شناس از کانون دانش‌آموختگان استان بوشهر به‌عنوان رئیس جبهه اصلاح طلبان، بابک آذرباد از حزب ترقی ایران به‌عنوان نایب‌رئیس اول، سهیلا مدارایی از حزب مشارکت‌های مردمی گیلان به‌عنوان نایب‌رئیس دوم، مجید بهمن‌زاده از جمعیت اقتدار ملت ایران به‌عنوان دبیر جبهه و محمدرضا آل‌قیس از حزب پیشگامان توسعه به‌عنوان صندوق‌دار جبهه اصلاح طلبان انتخاب شدند.

وی ادامه داد: براساس این راهبرد قرار است مجموعه ما در انتخابات آینده ورود پیدا کند.

دبیرکل حزب فرزندان ایران گفت: متأسفانه زمان انتخابات شاهد هستیم که برخی گروه‌ها در صحنه سیاسی کشور اعلام حضور می‌کنند ولی تعریف جبهه این است که حداقل 10 گروه سیاسی که دارای پروانه فعالیت رسمی هستند، فعالیت خود را به وزارت کشور اعلام کنند لذا برگزیدن عناوین برای گروه سیاسی که هویت ندارد ، صحیح و قانونی نیست چراکه ائتلاف و جبهه عبارت است از اینکه چند تشکل سیاسی شناسنامه‌دار یک جبهه تشکیل دهند.

جمشیدی گفت: الان جبهه‌هایی مانند جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه اصلاح طلبان و جبهه اعتدال گرایان براساس ضوابط قانونی اعلام حضور کرده‌اند و اینکه آقای فایضی و محتشمی اعلام می‌کنند که حاکمیت از آنِ ماست و باید رئیس مادام‌العمر باشیم، روال صحیحی نیست.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات جبهه اصلاح طلبان برعهده دبیر این جبهه است که دبیر در زمان مصطفی کواکبیان، بهمن‌زاده و نایب رئیس محمد جواد حق شناس بوده است و ما براساس روال قانونی جلسه تشکیل می‌دادیم.

دبیرکل حزب فرزندان ایران خطاب به محتشمی و فایضی گفت: آقایان اگر سندی دارند، ارائه کنند چراکه مجموعه ما از طرف بزرگان اصلاحات همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خاتمی و محمدرضا عارف مورد تأیید است و این آقایان هیچ جایگاه قانونی و حقوقی در جبهه اصلاح طلبان ندارند و وقتی آنها جایگاه ندارند، چنین رفتاری صحیح نیست.

جمشیدی در پایان گفت: تمام ضوابط حقوقی و قانونی از طرف مجموعه ما در جهت ساماندهی فعالیت جریانات سیاسی رعایت شده است و این 16 گروه مطابق قانون درخواست داده‌ و فعالیت می‌کنند و این مجموعه مورد تأیید و قبول بزرگان اصلاحات نیز است.

براساس این گزارش، آنچه که در فضای رسانه‌ای کشور از تحرکات اصلاح‌طلبان مشهود است اختلاف عمیق در این جریان برای ورود به انتخابات آتی است. جوانان اصلاح‌طلب که سرخورده از تندروی های سران این جریان هستند، دیگر حاضر به تبعیت از سران اصلاحات نیستند. اشخاصی همچون عارف نیز تمایلی به همراهی با جریان اصلاحات ندارد. اما اصلاح‌طلبان علی‌رغم این اختلافات، به دنبال ایجاد انشقاق در جریان اصولگرایی هستند. حال باید تاملی کرد و دید که این اختلافات در آستانه انتخابات مجلس دهم رفع خواهد شد یا عمیق‌تر؟

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••